Luís Miguel Carvalho
Carlos Sant’Ovaia
Clara Cruz
Estela Costa
Joana Viana
Marta Almeida
Rute Amadeu
Sofia Viseu
This project aims to study the effects of educational policies on the restructuring of the teaching profession in the context of processes of transnational regulation of education.
The project stems from an ongoing partnership, developed in the last ten years, between Latin American and European researchers, integrated the RedEstrado and the International Research Networks (IRNS/WERA) Education Policies and the Restructuring of the Educational Profession Facing the Challenges of Globalization.
In addition to IE-Lisbon, the project include researchers from the Federal University of Minas Gerais, which ensures general coordination by Dalila Andrade Oliveira; the Joaquim Nabuco Foundation; the Federal Rural University of Pernambuco; the State University of Bahia; the Federal University of Pelotas; and the University of Strasbourg.
The project has as a methodological strategy to facilitate the exchange and cooperation at national and international level to disseminate scientific knowledge and transfer it to professionals (directors, trainers, and teachers) through a triple process of production, mediation and translation.
The Portuguese team is responsible for elaborating a state of the art regarding the following preconceptions and problematizations of educational policies that aim at the teaching profession:
- State intervention in ‘standardized assessment’ and in the definition of teachers’ career and assessment.
- OECD guidelines on teacher training from the summits on the teaching profession and its recommendations made on the basis of the PISA and TALIS.
2017 – 2021
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (Brasil)
Almeida, M., Viana, J., & Carvalho, L. M. (2020). Processos e sentidos da regulação transnacional da profissão docente: Uma análise das cimeiras internacionais sobre a profissão docente (2011-2017). Currículo sem Fronteiras, 20(1), 62-84. doi:10.35786/1645-1384.v20.n1.5
LeVasseur, L., Normand, R., Carvalho, L. M., Min, L., & Oliveira, D. (Orgs.). (2020). Les politiques de restructuration des professions de l’éducation. Une mise en perspective internationale et comparée. Quebéc: Presses de l’Université Laval.
Normand, R., Liu, M., Carvalho, L. M., Oliveira, D. A., & LeVasseur, L. (Eds.). (2018). Education policies and the restructuring of the educational profession: Global and comparative perspectives. Singapore: Springer.
Oliveira, D. A., Carvalho, L. M., & Normand, R. (2020). Reestruturação da profissão docente: Políticas itinerantes e traduções nacionais. Currículo sem Fronteiras, 20(1), 5-8. http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v20.n1.01
Oliveira, D., Carvalho, L. M., LeVasseur, L., Min, L., & Normand, R. (Orgs.). (2019). Políticas educacionais e a reestruturação da profissão do educador: Perspetivas globais e comparativas. Petrópolis: Editora Vozes.
Sant’Ovaia, C., & Costa, E. (2020). Os testes nacionais como instrumento de ação pública no sistema educativo português: processos de “problematização” e de “preconização”. Currículo sem Fronteiras, 20(1), 171-189. http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v20.n1.10
Viseu, S. & Barroso, J. (2020). A carreira e a avaliação dos professores em Portugal: mudanças nos modos de regulação da educação. Currículo sem Fronteiras, 20(1), 108-128. https://doi.org/10.35786/1645-1384.v20.n1.7
Viseu, S. & Carvalho, L. M. (2019). Mudanças na governação das escolas e a reconfiguração do trabalho e das identidades dos diretores escolares em Portugal. Dalila Andrade Oliveira, Luís Miguel Carvalho, Romuald Normand, Liu Min, Louis Levasseur (Orgs.). Políticas educacionais e a reestruturação da profissão do educador: Perspetivas globais e comparativas (pp. 83-100). Petrópolis: Editora Vozes.
Viseu, S. & Oliveira, D. (Ed.) (2020). Políticas Educativas e Mudanças na Profissão Docente. Sisyphus – Journal of Education, 8(1). https://doi.org/10.25749/sis.19427
Viseu, S., & Carvalho, L. M. (2018). Changes in school governance and the reshaping of head teachers’ roles and identities in Portugal. L. M. Carvalho, L. Min, R. Normand, & D. Oliveira (Eds.), Education policies and the restructuring of the educational profession. Global and comparative perspectives (pp. 57-69). Singapore: Springer.
Viseu, S., & Carvalho, L. M. (2020). Changements dans la gouvernance scolaire et redéfinition des rôles et des identités pour les chefs d’établissement au Portugal. L. LeVasseur, R. Normand, L. M. Carvalho, L. Min, & D. Oliveira (Orgs.), Les politiques de restructuration des professions de l’éducation. Une mise en perspective internationale et comparée (pp. 85-104). Québec: Presses de l’Université Laval.